Selamat Datang Ke Blog SK Darat Batu Rakit,Kuala Terengganu Tel :096694177 Fax :096694177 Sila Layari Laman Web:skdabara.pkgmt.net

Thursday, June 27, 2013

PROGRAM MENTOR MENTEE

PANDUAN PELAKSANAAN PROGRAM MENTOR MENTEE
PENGENALAN

Kementerian Pelajaran Malaysia berusaha melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan, berketerampilan, berakhlak mulia, bertanggungjawab, dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri. Program mentor mentee merupakan satu proses interaksi antara guru dan murid melibatkan tindakan seperti membimbing, menyokong dan memberi nasihat. Mentor bukan sahaja menitikberatkan individu (mentee) dan perhubungan psikologi menteenya, tetapi juga membimbing, memberi penghargaan, kasih sayang dan mengasah kemahiran-kemahiran lain seperti membuat keputusan, menghadapi masalah atau mengatasi tekanan dan berusaha membimbing menteenya menjadi individu yang berguna kepada masyarakat dan negara.


KONSEP

Membangun Sahsiah Diri Murid Melalui Budaya Amalan Penyayang. 

RASIONAL

Setiap murid mempunyai kebolehan membangun potensi diri bagi meningkatkan pencapaian sahsiah diri melalui bimbingan dan panduan daripada mentor. Murid masa kini terdedah dengan pelbagai cabaran dalam memenuhi tuntutan remaja yang sudah pasti amat memerlukan sokongan, bimbingan, panduan dan perhatian bagi  membolehkan mereka menikmati kehidupan dengan lebih optimis dan menyeronokkan.2 Panduan Pelaksanaan Program Mentor Mentee| BPSH KPM

OBJEKTIF

·         Melalui program ini, murid diharapkan dapat;

·         Mewujudkan semangat kekeluargaan yang kukuh dan saling hormatmenghormati antara mentor dan mentee.

·         Mengamalkan budaya penyayang dan saling menghargai antara satu sama lain.

·         Membina keyakinan diri dalam menghadapi masalah, hasil dari bimbingan dan 
·         sentuhan dari mentor yang sentiasa mengambil berat (caring) terhadap 
kebajikan mereka.


PELAKSANAAN

Program dilaksanakan kepada semua murid sekolah rendah dan menengah.

Melaksanakan program mentor mentee sebagai aktiviti rasmi sekolah mengikut 
kesesuaian masa seperti:

a. waktu perhimpunan rasmi.
b. waktu kokurikulum.
c. selepas waktu persekolahan.

Perjumpaan diadakan sekurang-kurangnya 10 kali setahun. Jangka masa 
perjumpaan adalah antara 30 hingga 40 minit dan 1 kali dalam sebulan. 

Pengisian bagi setiap perjumpaan adalah berdasarkan Modul Pelaksanaan 
Mentor Mentee yang mengandungi aspek seperti berikut;
a. Pembangunan Sahsiah Diri Murid,
b. Peningkatan Disiplin Diri Murid,
c. Psikososial dan Kesejahteraan Mental Murid, dan
d. Pendidikan Kerjaya Murid.


STRATEGI PELAKSANAAN

Mengadakan taklimat penerangan tentang konsep, objektif dan kepentingan 
perlaksanaan kepada murid dan guru.

Mengadakan majlis penyerahan mentee kepada mentor.BPSH KPM |Modul Program Mentor Mentee 3

Perjumpaan diadakan di dalam kelas atau mengikut kesesuaian sekolah.
Pelantikan mentor
a. Semua guru dilantik menjadi mentor.
b. Pelantikan mentor dibuat secara rasmi (bertulis).
c. Setiap mentor diberikan senarai tugas, peranan, modul dan senarai mentee.

Pengagihan mentee.

a. Mentee adalah terdiri daripada murid di dalam kelas.
b. Setiap kelas mempunyai sekurang-kurangnya 2 orang mentor.



Tugas Mentor
a. Mengendalikan sesi perjumpaan dengan mentee di dalam kelas.
b. Melaksanakan aktiviti mengikut modul yang telah disediakan.
c. Mengambil tahu dan menjaga kebajikan mentee.
d. Membantu mentee yang memerlukan perhatian.
e. Mengambil kehadiran mentee.
f. Mengisi borang pertemuan mentor mentee. 


PENUTUP
Program ini diharap akan dapat meningkatkan pembangunan sahsiah diri murid dan secara tidak langsung akan dapat mengeratkan hubungan guru dan murid, di samping dapat mewujudkan perasaan kasih sayang, selesa, selamat dan sejahtera dalam kalangan murid.





























No comments:

Post a Comment