PANDUAN
PELAKSANAAN PROGRAM MENTOR MENTEE
PENGENALAN
Kementerian Pelajaran Malaysia
berusaha melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan,
berketerampilan, berakhlak mulia, bertanggungjawab, dan berkeupayaan mencapai
kesejahteraan diri. Program mentor mentee merupakan satu proses interaksi
antara guru dan murid melibatkan tindakan seperti membimbing, menyokong dan memberi nasihat. Mentor bukan sahaja
menitikberatkan individu (mentee) dan perhubungan psikologi menteenya, tetapi juga
membimbing, memberi penghargaan, kasih sayang dan mengasah kemahiran-kemahiran
lain seperti membuat keputusan, menghadapi masalah atau mengatasi
tekanan dan berusaha membimbing menteenya menjadi individu yang berguna kepada
masyarakat dan negara.
KONSEP
Membangun Sahsiah Diri Murid Melalui Budaya Amalan
Penyayang.
RASIONAL
Setiap murid mempunyai kebolehan
membangun potensi diri bagi meningkatkan pencapaian sahsiah diri melalui
bimbingan dan panduan daripada mentor. Murid masa kini terdedah dengan pelbagai
cabaran dalam memenuhi tuntutan remaja yang sudah pasti amat memerlukan
sokongan, bimbingan, panduan dan perhatian bagi membolehkan mereka
menikmati kehidupan dengan lebih optimis dan menyeronokkan.2 Panduan
Pelaksanaan Program Mentor Mentee| BPSH KPM
OBJEKTIF
·
Melalui program ini,
murid diharapkan dapat;
·
Mewujudkan semangat
kekeluargaan yang kukuh dan saling hormatmenghormati antara mentor dan mentee.
·
Mengamalkan budaya
penyayang dan saling menghargai antara satu sama lain.
·
Membina keyakinan diri
dalam menghadapi masalah, hasil dari bimbingan dan
·
sentuhan dari mentor
yang sentiasa mengambil berat (caring) terhadap
kebajikan mereka.
PELAKSANAAN
Program dilaksanakan kepada semua murid sekolah rendah dan
menengah.
Melaksanakan program mentor mentee sebagai aktiviti rasmi
sekolah mengikut
kesesuaian masa seperti:
a. waktu perhimpunan rasmi.
b. waktu kokurikulum.
c. selepas waktu persekolahan.
Perjumpaan diadakan sekurang-kurangnya 10 kali setahun.
Jangka masa
perjumpaan adalah antara 30 hingga 40 minit dan 1 kali
dalam sebulan.
Pengisian bagi setiap perjumpaan adalah berdasarkan Modul
Pelaksanaan
Mentor Mentee yang mengandungi aspek seperti berikut;
a. Pembangunan Sahsiah Diri Murid,
b. Peningkatan Disiplin Diri Murid,
c. Psikososial dan Kesejahteraan Mental Murid, dan
d. Pendidikan Kerjaya Murid.
STRATEGI
PELAKSANAAN
Mengadakan taklimat penerangan tentang konsep, objektif dan
kepentingan
perlaksanaan kepada murid dan guru.
Mengadakan majlis penyerahan mentee kepada mentor.BPSH KPM
|Modul Program Mentor Mentee 3
Perjumpaan diadakan di dalam kelas atau mengikut kesesuaian
sekolah.
Pelantikan mentor
a. Semua guru dilantik menjadi mentor.
b. Pelantikan mentor dibuat secara rasmi (bertulis).
c. Setiap mentor diberikan senarai tugas, peranan, modul
dan senarai mentee.
Pengagihan mentee.
a. Mentee adalah terdiri daripada murid di dalam kelas.
b. Setiap kelas mempunyai sekurang-kurangnya 2 orang
mentor.
Tugas Mentor
a. Mengendalikan sesi perjumpaan dengan mentee di dalam
kelas.
b. Melaksanakan aktiviti mengikut modul yang telah
disediakan.
c. Mengambil tahu dan menjaga kebajikan mentee.
d. Membantu mentee yang memerlukan perhatian.
e. Mengambil kehadiran mentee.
f. Mengisi borang pertemuan mentor mentee.
PENUTUP
Program ini diharap akan dapat
meningkatkan pembangunan sahsiah diri murid dan secara tidak langsung akan
dapat mengeratkan hubungan guru dan murid, di samping dapat mewujudkan
perasaan kasih sayang, selesa, selamat dan sejahtera dalam kalangan murid.
No comments:
Post a Comment